Motor

Testet:

Volvo S60 Polestar - Vi over 60

Santa Monica, California:Volvo S60 skiller seg fra V60 på den sedvanlige måten, men i Polestar-versjon kan du være litt tøffere.

Volvo S60 Polestar. Foto: Andreas Scheel

Volvo S60 Polestar. Foto: Andreas Scheel

Artikkel av: Andreas Scheel
29. januar 2019 - 16.30

Volvo har store planer med Polestar, som opprinnelig var deres racing- og tuning-divisjon. Nå skal merkenavnet stå på egne ben blant annet med elbiler, men først lanseres klassikeren S60 i tredje generasjon, blant annet som T8 i Polestar-versjon.

Det betyr at de tar både utstyrs- og ytelsesfaktoren langt, selv om sistnevnte ikke er av den heftigste typen. 415 hestekrefter fra en ladbar hybrid drivlinje er mer enn nok til all normal kjøring, inkludert forbikjøringer og andre presserende manøvrer, men ikke til de tøffeste aktivitetene. Sammenlignet med ytelsene i en BMW M3 med 16 hestekrefter mer, får du god bruk for ordet svinn.

Holdes i ørene

Det sørger også bilens stabilitetsprogram DSC for, som gjerne bryter inn med bremser og redusert motorkraft, selv om du har satt det i Sport. Litt nervøs piping i dekkene får du lov til hvis du kjører balansert og riktig, men noen særlig grad av kontrollert under- og overstyring eller hjulspinn er dessverre forbudt.

Når hjulene har feste og kreftene utnyttes maksimalt går det fort, men da er det girkassen som begrenser råskapen gjennom litt slapp sjalting. Hvis en tysk sportsgirkasse er en øks, er Volvos en smørkniv. Den bruker også litt tid på finne ut hvilket gir den skal benytte etter nedbremsing, men her kan du hjelpe den med girhendlene på rattet.

Når du så igjen gir gass, kommer en av fordelene med bilens firehjulstrekksystem til nytte. Elmotoren som driver bakakselen har nemlig 240 Newtonmeter i umiddelbart dreiemoment, sammen med de 430 litt tregere bensindrevne på forhjulene. Antallet hestekrefter bak er bare på 87, noe som er et av ankepunktene mot systemet, mens forhjulene har hele 328. Du har derfor masse krefter, men du har dem ikke alltid der du ønsker dem.

Lekker og komfortabel

ELEGANT: Interiøret er intet sjokk for eieren av nyere Volvo-modeller, og i Polestar-versjonen er materialvalget, fargevalg og utstyrsnivået på topp.

Skal du ha en sportssedan du liker å presse til det ytterste, er derfor ikke Volvo S60 T8 Polestar bilen for deg. Vil du derimot ha en lekker sedan med gode ytelser og et uovertruffent komfortnivå, er bilen en innertier. I tillegg får du 45 kilometers teoretisk elektrisk rekkevidde som holder forbruket og forurensningen på et lavmål ved småkjøring, mens CO2-utslippet holder avgiftene nede og prisen lav.

Interiøret er lekkert og praktisk med harde og gode seter, solide materialer rundt baut og et digitalt instrumentpanel med en rekke funksjoner som styres fra rattet. Flere komfort- og kjørefunksjoner betjenes i tillegg via den store berøringsskjermen i midtkonsollen, som i hvert fall har store og lettleste berøringspunkter.

På parkeringsplassen og på flat vei fungerer den derfor eksemplarisk, men på ujevnt underlag eller når sjåføren utnytter bilen effektivt, blir det krevende å trykke riktig. Et Head-up Display gjør det samtidig enklere å holde fartsgrensen og å navigere, uten å ta blikket fra veien.

Haldex bedre

Er du kresen når det gjelder firehjulstrekksystemet og ikke opptatt av miljøargumentet med elektrisk rekkevidde, er trolig S60 T6 AWD et vel så godt valg, selv om prisen blir betydelig høyere med norske avgifter. Da fordeles de påkrevde kreftene til bakhjulene via en Haldex-kobling, som gir bedre muligheter for en bakhjulsdrevet opplevelse.

Noen av kreftene går alltid til bakhjulene for å redusere forsinkelsen ved forflytning av flere dit, mens mesteparten av dem kan sendes bakover hvis forholdende krever det. DSC gjør fortsatt sitt ytterste for å begrense løssluppenheten, men effektiv fordeling av kreftene mellom hjulene på hver aksling og lavere vekt uten batteri og elmotor, taler til dens fordel.

I R-Design får du med en del tøffe designdetaljer og justerbart sportsunderstell, selv om den fortsatt er mykere enn de fleste tyske konkurrentene. Prisene på S60-modellene er ikke klare, men de ligger ifølge Volvo gjerne litt under stasjonsvogn-versjonene.

De første bilene vil dukke opp i første halvår, men T8 og T8 Polestar vil dukke opp til sommeren. Dette forventes å bli den mest populære modellen med et salgsmål på rundt 500 biler, til tross for at sedan-segmentet er lite i Norge.

FUNKSJONELL: I fart kan berøringsskjermen by på utfordringer, men feltene er store og lettleste. Foto: Volvo

Krever mekking

Polestar-versjonen leveres for øvrig med bremser fra Brembo og justerbare dempere fra Öhlins. De 22 forskjellige innstillingene må imidlertid justeres manuelt før kjøring, og på bakakselen må til og med bakhjulene av, så dette er noe du kun gjør før du skal på bane, eller etter en skillsmisse. Da vil bilen trolig bli så mye strammere du ønsker at en Polestar-versjon skal være.

Uansett har Volvo kommet langt siden svenskene utviklet PV, Amazon og 140, via XC90 og C30 under amerikansk overoppsyn, til dagens kinesiskeeide produktoffensiv. Å drive virksomheten styrt, designet og produsert av svensker med kinesisk kapital, viser seg å være en god løsning.

Optisk knep

Volvo S60 ser lavere ut, både fordi den er det og på grunn av designtriks.

– I tillegg til å redusere høyden sammenlignet med forgjengeren, har vi økt akselavstanden og gjort panseret både lengre og lavere. Sammen med en mykere skulderlinje og lav hofteprofil fremstår bilen lang og lav, påpeker Sara Erichsen Susnjar.

Som Senior Design Manager, Colour and Material for XC60, V60 og S60, snakker hun helst om farge og materialer, men det utvendige designet er det som opptar flest.

– Flere av linjene fra fronten og hekken strekkes inn mot midten for å forsterke uttrykket. Blant detaljene er den integrerte hekkspoileren inspirert av skandinavisk design, hvor ideen om å ikke legge til elementer er sentral, poengterer hun.

Den minimalistiske tankegangen kommer også til uttrykk inne i kupeen.

– Den karakteristiske linjen i aluminium på tvers av dashbordet og materialene i det skal matche setene i form og farge. På denne måten ønsker vi å skape et lettvekstinteriør, forklarer Susnjar.

Det kan det se ut som de har klart og sammen med de vitale målene ser unektelig bilen lang, lav og elegant ut.

Denne artikkelen er tidligere blitt publisert i Finansavisen Motor